Datum izdavanja: 23. decembar 2014.

Broj stranica: 417 (e-knjiga)

Žanr: ljubavni

★★★★½

4,5/5

Dvanaestočasovna vožnja autobusom je fenomenalno iskustvo – ne verujem da je rekao iko ikada.

Koliko god volela da budem na moru, put do tamo je u stvari u najmanju ruku iscrpljujući. Guranje sa sestrom na dva sedišta, baterija telefona koja se prazni brzinom svetlosti, premeštanje iz jednog neudobnog položaja u drugi još neudobniji i mnogo sedenja od kog trne pozadina. Zabavno, zar ne? Ove godine sam odlučila da ponesem i svoj e-čitač sa sobom jer sam konačno ukačila kako se koristi a da ne blokira svaki put kad pokušam da čitam i nabavila sam nekoliko knjiga koje su me već dugo zanimale a nisam imala priliku da ih pročitam. Inače, u autobusu nikako ne mogu da spavam, tako da me je ovo spaslo dosade, a bonus korišćenja e-čitača je to što te niko ne psuje niti želi da te ubije jer im smeta kad upališ svoje svetlo, tako da, ura!

Dakle, prva knjiga koja mi je još odavno zapala za oko jeste  Loš Romeo Lajze Rejven (original: Bad Romeo Leisa Rayven), s nastavkom Skrhana Julija (original: Broken Juliet).  O ovim knjigama ću govoriti kao o jednoj, budući da zajedno predstavljaju celovitu priču o Kesi i Itanu, dvoje izvanrednih glumaca čija se hemija na sceni prenosi i na njihove živote iza zavesa.

Kesi i Itan su se upoznali u glumačkoj školi i moglo bi se reći da su jedno drugom bili ljubav na prvi pogled, koju su uprkos uzajamnim osećanjima pokušavali da prikriju   i zaustave. Za njihov odnos je bila presudna predstava u kojoj su dobili vodeće uloge, likove Romea i Julije, u koje su utkali, pored emocija likova, i svoje emocije. Iza scene ipak ništa nije bilo bajno, što dovodi do dvaput slomljenog Kesinog srca. Tri godine nakon njihovog poslednjeg susreta, na Brodveju dobijaju uloge u kojima ponovo igraju ljubavnike, što donosi i sećanja na njihove dane na koledžu i ponovo otvara još nezaceljene rane. Itan pokušava ponovo da dopre do Kasi, ali ona je u strahu da će joj on ponovo slomiti srce. Vredi li dati ne drugu, već treću šansu nekome ko je prokockao prethodne dve?

„Nekada ljudi podižu zidove oko njih, ne samo da bi držali druge podalje od sebe, već da bi videli kome je dovoljno stalo da bi te zidove srušio.“

― Lajza Rejven, Loš Romeo

Priču nam pripoveda Kasi, dok se smenjuju događaji iz sadašnjosti sa onima od pre šest godina kada se upisala na glumu i kada je u stvari i počela njena životna drama. Skakanje između različitih perioda doprinosi celovitosti i boljem razumevanju priče, kao i uvid u perspektive devetnaestogodišnje i dvadesetpetogodišnje Kesi. Iako je ovo priča o slomljenim srcima, Lajza Rejven svojim duhovitim načinom pisanja postiže vedriju atmosferu i čini da se čitalac od srca nasmeje u najmanje očekivanim trenucima. Takođe, uspeva da postigne izuzetnu tenziju među likovima, ali i napetost priče u oblaku misterije, koji se sve vreme nadnosi nad čitaocem, uvek nadomak njega, ali u stvari daleko, ostavljajući prvu knjigu nedorečenu kako bi na većinu pitanja odgovorila u drugoj. Način pisanja je kako u Lošem Romeu, tako i u Skrhanoj Juliji izuzetno neodoljiv i drži pažnju od početka. Tako sam i završila čitajući čitavu noć  želeći, kad već nisam mogla da spavam, da saznam još više, gutajući svaku reč.

Ipak, bilo je nekih stvari koje su mi zapale za oko, a nisu mi se svidele. Pred kraj prve i pri sredini druge knjige imala sam trenutke kada mi se činilo da su neke scene ili događaji dozlaboga otegnuti iako za tim nije bilo potrebe. Ti otegnuti delovi u knjigama pomalo guše, što nije dobro, ali sreća je da takvih pasusa nema mnogo, pa kada se pređe preko njih, ostatak teksta čita se glatko kao i pre. Druga zamerka koju imam jeste na  korišćenje nekih vrlo izlizanih klišea prilikom građenja lika Itana, mada opet, da bi spisateljica došla do ovakve priče kakva postoji, verovatno je to bilo neophodno. Ali stvarno bih volela kada bi pisci bili malo inovativniji pri stvaranju likova i njihove predistorije.

„Tokom života svi nosimo metaforične maske. Imamo različita lica koja pokazujemo kolegama na poslu, prijateljima ili porodici. Nekada nosimo toliko maski da zaboravimo ko smo zapravo ispod njih, ali moraš pronaći  hrabrosti da ih ostaviš po strani i otkriješ pravog sebe.“

― Lajza Rejven, Skrhana Julija

Kesin lik zaista nije bio kao ijedan drugi ženski lik o kom sam dosad čitala. U početku, vidimo je kao devojku koja – da bi se ukopila u okolinu radi sve što se očekuje od nje, pokušava da osvoji druge udovoljavajući im. Biva glumica i u životu, ne samo na sceni, i to je izjeda. Kada upozna Itana, on je prvi kom pokazuje sebe bez maske, pokazuje Kesi koja je vrlo direktna i iskrena, vrlo strastvena, Kesi koja zna šta želi.

S druge strane, Itan nije toliko neuobičajen lik, već liči na namučeno i povređeno čeljade s problemima s taticom. On je slomljen, preplašen od vezivanja zbog toga što je bio duboko povređen prethodnog puta kada se vezao za nekoga, vrlo defektan i nestalan. Nekarakteristično je to što nije nikakav ženskaroš i na neki način je usamljenik, pa to njegovom liku daje potrebnu ljudskost.

Itan i Kesi čine zanimljiv spoj, u kom njih dvoje izvlače jedno iz drugog i sve najbolje, ali i najgore. Mogla bih čak da kažem da su od onih parova koji ne mogu zajedno, a ne mogu ni jedno bez drugog. Ipak, kada je Itan drugi put slomio Kesino srce, putevi im se razilaze i to veoma utiče na oboje i tri godine nakon toga čini se kao da su zamenili uloge.

Kesi je postala nesigurna u sebe, slomljena, dok pokušava da preboli Itana. S druge strane, Itan preuzima kontrolu nad svojim iracionalnim strahom od toga da će biti povređen, u pokušaju da postane osoba kakvu Kesi zaslužuje, što je za oboje slatko-gorko iskustvo.

„Recimo da su ljudi knjige. Svi koji uđu u naše živote bace pogled na nekoliko naših stranica. Ako im se dopadnemo, pokazujemo im više stranica. Ako se oni nama dopadnu, želimo da vide i one neuređene delove. Neki ljudi možda ostavljaju beleške po marginama. Ostavljaju njihove tragove na nama i našoj priči. Ali na kraju, ištampane reči – reči koje predstavljaju nas kao osobu – ne menjaju se bez naše dozvole.“

― Lajza Rejven , Skrhana Julija

Mislim da je Lajza Rejven uspela da pokaže koliko je ljubav, uprkos tome što je nekada  disfunkcionalna, podstrek za to da budemo bolji ljudi zbog osobe koju volimo. Pokazuje da ne možemo da pomognemo onome kome je pomoć potrebna sve dok on sam to ne uvidi i ne poželi pomoć koju može neko da  mu pruži.

Izuzetno sam zadivljena time što je spisateljica uspela da iznese ovu emotivnu priču, znajući da joj je Loš Romeo bila debitantska knjiga i sigurna sam da ću nastaviti da pratim njene buduće radove.

Moram da dodam da ne preporučujem knjigu mlađima od 16 godina i onima kojima smetaju eksplicitne scene, jer ih u knjizi ima.

Volela bih da uz svoje prikaze knjiga ubacim s vremena na vreme i jednu novinu – kratku listu pesama koje mislim da savršeno idu uz knjige,  njihove likove ili događaje. Naravno, volela bih kada biste i vi dodali svoje predloge u komentarima, a ovo su moji predlozi muzike koju bih rado slušala dok čitam „Lošeg Romea“ i „Skrhanu Juliju“:

1. Fragile – Kygo, Labrinth
  2. Beneath Your Beautiful – Labrinth, Emeli Sande
  3. Poison & Wine – The Civil Wars