Izdavač: Razorbill

Datum izdavanja: 23. februar 2016.

Broj stranica: 352

Žanr: fantastika, tinejdž

★★★★★

5/5

Neke knjige vam se nekada jednostavno dese bez ikakve najave, bez naznake da će ući u vaš život i ulepšati ga na bezbroj načina. Tako je meni ova knjiga sasvim nenadano uplovila u život, noseći taj božanstveni, fiktivni svet u sebi. „Zabranjena želja“ Džesike Kori zapravo je prva rana kopija (čitaj ARC) knjige koju sam primila dosad i osvojila sam je pukom srećom na nalogu ove spisateljice na Instagramu. Mislim da nije bilo ničega što je moglo da nadmaši moju sreću u tom trenutku.

Uvek sam volela priču o Aladinu i njegovoj čarobnoj lampi, a odrasla sam gledajući Diznijevu adaptaciju te priče, koja mi je još i sada jedan od omiljenih crtanih filmova. Zbog toga sam bila izuzetno znatiželjna i sa uzbuđenjem sam čekala da pročitam ovu izvanredno kreativnu verziju priče u kojoj je genije – duh iz lampe – zapravo žensko, pa konačno imamo priliku da saznamo tu stranu priče.

Zara je stotinama godina bila zarobljena u svojoj lampi sve dok je nije pronašao Aladin, predstavljajući joj svet u kome je sada postojanje duhova zabranjeno, svet koji se od njenog vremena umnogome promenio. Koristeći se drevnom magijom kako bi očuvala u životu i sebe i Aladina ona ih maskira, sve dok ne izvrši svoju dužnost – da ispuni Aladinove tri želje.

U međuvremenu, kralj duhova nudi Zari ono što je najviše na svetu želela, da je oslobodi robovanja lampi zauvek, pod uslovom da oslobodi njegovog sina zarobljeništva. Ali Zara potom shvata da gaji nežna osećanja prema Aladinu, a ako njena sloboda znači da mora njega da izda, pred njom se postavlja moralno pitanje – da li je njeno oslobođenje vredno žrtvovanja ljubavi, poverenja i svega ostalog do čega joj je stalo?

Zarina i Aladinova priča, koliko god bila drugačija, još je veličanstvena i magična kao što je i originalna priča iz „Hiljadu jedne noći”. Meni se, iskreno, ova verzija čak i više dopada. Osnova stare priče vidljiva je u gotovo svim bitnim aspektima toka radnje,  ali sve ono između mnogo je drugačije, pa i sama činjenica da je pripovedanje sada iz Zarinog ugla jeste pokazatelj te posebnosti.

Naročito me je iznenadilo to što se Zara često obraća svojoj davno preminuloj prijateljici, oslovljavajući je sa Habiba, što na arapskom znači „draga prijateljica“. To mi je bilo neobično, a opet i zanimljivo, jer sam imala osećaj da i ta reč unosi dašak arapske kulture u anglosaksonsku verziju drevne arapske priče.

Zara je izuzetno jak ženski lik, veoma stvaran, uprkos mitološkom, fantastičnom obliku kojim je predstavljena. Izuzetno je snalažljiva i domišljata i zahvaljujući tome uvek ume da izvuče Aladina i sebe iz neprijatnih situacija u koje zapadaju. Veoma je inspirativno posmatrati kako njen lik, već snažan i veličanstven, napreduje i postaje sve bolji dok se oslobađa tereta i grešaka iz prošlosti.

Nekako sam u svojoj glavi napravila poređenje između Aladina i Zare. Ona je živela u prošlosti zbog grešaka koje je napravila i tragedije za koju je bila odgovorna, dok je Aladin živeo u prošlosti zbog svog kukavičluka iz detinjstva i želje za osvetom koju je od tada gajio. Oboje deluju pod uticajima davno proživljenog, ali kako postaju jedno drugom sve bliži, tako lanci prošlosti popuštaju i oni uviđaju kakve greške su takvim pristupom činili.

Aladin je, kao i Zara, interesantan i kompleksan lik, vođen željom za osvetom, ali izuzetno moralan i osećajan, zbog čega je, koliko sam primetila, često u sukobu sa samim sobom.

Oduševilo me je to što – zamislite – ljubavni trougao u ovoj knjizi ne postoji, što zaista cenim, jer takav, iskren i isključiv pristup i poimanje ljubavi volim. Takođe, ne postoji ni instant hajde-da-se-spanđamo-odmah-iako-se-ne-poznajemo-dovoljno ljubav, što je još lepše, jer se Zarin i Aladinov odnos gradi malo po malo i tako postaje istančaniji.

Sporedni likovi takođe su odlično prikazani, a najsnažniji utisak na mene ostavile su princeza Kaspida i njene pratilje, koje su devojke spremne da ispraše sve. Naprosto sam oduševljena njihovom ulogom i požrtvovanošću, jednostavno ne možete da ih ne zavolite.

Još jedna zanimljiva stvar jeste to kako je na jedinstven način predstavljen svet u kome, pored ljudi, postoje duhovi, bogovi i magija. Predstavljena je podela među duhovima i njihova hijerarhija i svakako bih volela da saznam još o tome, kao i o tajnim nitima kosmosa.

A snippet from my other favorite scene in #TheForbiddenWish. It was while writing this paragraph that the whole story finally clicked together for me, and oddly, that's sort of mirrored in what Zahra's experiencing in this chapter. Each book has that moment, I think, where all the random pieces and bits you weren't sure of before suddenly make sense, and you can see the entire picture for the first time. That's probably my favorite point in the writing process–the magic moment when the story becomes whole. I always know it when it happens, because I usually start crying (largely with relief! Because until that moment, I really have no idea if the whole thing is even going to work or not). If I can get to this point, I know I can make it to the end.