Godina izdanja: 2015.
Broj stranica: 332

Žanr: Young Adult

★★★★★

5/5

„Daću ti sunce“ je roman koji prati priču blizanaca Noe i Džud, koji su godinama bili nerazdvojni i bliski, koliko to mogu biti samo blizanci, sve do vremena kada ulaze u pubertet.
Polovinu knjige vidimo Noinim očima, očima trinaestogodišnjeg, umetnički nastrojenog, povučenog dečaka, koji se zaljubljuje u Brajana, novog komšiju. Dok Noa preispituje svoju seksualnost i svoja osećanja prema Brajanu, Džud je jedna od najpopularnijih devojčica u društvu i uživa pažnju mnogih momaka, čak i  mnogo starijih od nje. U tom periodu Džud i Noa nadmeću se međusobno za pažnju roditelja, a tajne koje oboje kriju prave još veći razdor među njima. Nakon porodične tragedije, Džud i Noa više nisu nerazdvojni blizanci, već postaju neznanci. Kroz priču nas, dve godine kasnije, vodi šesnaestogodišnja Džud, koja je sada sušta suprotnost onome što je bila – tiha, nevidljiva, nepopularna. Pokušavajući da ispravi sve greške iz prošlosti, ona upoznaje dva izuzetna muškarca koji joj pomažu u toj zamisli i postaju nezamenjiv deo njenog života.

„A možda je svaki čovek sačinjen od nekoliko ljudi”, kažem. „Možda sve vreme akumuliramo ta nova bića u sebi. Prisvajamo ih dok donosimo odluke, dobre i loše, dok sjebavamo stvari, dok se suočavamo, dok šizimo, dok se pronalazimo, dok se raspadamo i zaljubljujemo, dok patimo, dok rastemo, dok se povlačimo od sveta, dok zaranjamo u svet, dok stvaramo i dok razaramo.”

― Džendi Nelson, Daću ti sunce

Ova knjiga ima toliko kvaliteta i toliko tema za raspravu da je nemoguće odlučiti šta reći.

Dve perspektive nam omogućavaju da vidimo dublje i dalje u priču, i pomažu da shvatimo obe strane i njihove dugo čuvane tajne.  Životne priče likova su, iako ispunjene bolom i senkama prošlosti, izvanredno osmišljene i veoma realistične. Nisam sigurna da svako može da se zamisli u situacijama u kojima su se našli likovi, jer su događaji u koje zapadaju vrlo neuobičajeni. Ipak, zbog briljantnog načina pisanja Nelsonove imamo osećaj da se sve što se dešava likovima – dešava i nama, te se i s toliko drugačijima od sebe potpuno poistovećujemo i duboko proživljavamo njihove patnje.

„Upoznavanje srodne duše podseća na posetu kući u kojoj si već jednom bio – prepoznaćeš nameštaj, slike na zidu, knjige na policama, sadržaj fioka: i u mraku bi, da treba, uspela da se snađeš u njoj.“

― Džendi Nelson, Daću ti sunce

Jedna od meni omiljenih stvari u ovoj knjizi jeste to što je umetnost toliko bitan i veliki deo nje, isprepletena je sa životima svih likova i prožima ih. Noa slika portrete i autoportrete u glavi, skicira u svojoj svesci. Džud pravi skulpture žena u pesku. Giljermo vaja i kleše kamene džinove. Oskar fotografiše. Džud i Noa obilaze muzeje s majkom. Sve to je klupko osećanja koje samo čeka da eksplodira u našim srcima i oboji ga raznim bojama kako knjiga odmiče dalje.

„Što ne valja za srce, valja za umetnost. Grozna ironija našeg umetničkog života.“

― Džendi Nelson, Daću ti sunce

Način pisanja Nelsonove je pravo, jedinstveno blago, toliko lepo i harizmatično da bi svako koga očarava književnost uživao čitajući dela pisana tim istančanim stilom. Ukoliko još niste pročitali knjigu „Daću ti sunce“, savetujem vam da je što brže uhvatite u ruke i uplovite u njen nezaboravni svet.